Gemt
Presse og Nyheder

Kriseramt kaffe-direktør har fået det bedste ud af corona: ”Vi har skruet max op på andre områder”

01. juli 2020

Både top- og bundlinje blev massivt udfordret i Bentax under corona, og direktør Søren Hansen ved stadig ikke, hvornår salget vender tilbage. Men virksomhedsejeren har i stedet udnyttet stilstanden til at få professionel konsulenthjælp til at udvikle sig selv og sin forretning på andre områder.

Søren Hansen, adm. direktør, Bentax.

Hvad gør du, når din forretning fra den dag til den anden bliver tvunget til at lukke ned? Når salget stopper, medarbejderne er sendt hjem, og fremtiden er én stor sky af usikkerhed?

Du udnytter muligheden til at lære og til at udvikle din forretning på områder, du ikke har tid til i den travle hverdag,

Sådan lyder opskriften i hvert fald fra Søren Hansen, der er adm. direktør i Bentax, der specialiserer sig i kaffemaskiner og kaffeløsninger.

Indtil 11. marts havde han en sund forretning, hvor vækst og finansiel stabilitet gennemsyrede selskabet.

”Jeg drømmer mig tilbage til den virkelighed. Jeg ville give min venstre arm for at komme tilbage til tiden inden corona,” siger han og fortæller, at Bentax blev ramt eksplosivt fra den ene dag til den anden.

”Jeg var udfordret på at se, hvornår indtjeningen ville komme tilbage,” siger han tilføjer, at der stadig er lang vej til normalen for virksomheden, hvis kunder især tæller de hårdtramte hoteller, restauranter og cafeer.

Både top- og bundlinje blev ramt med det samme, og Søren Hansen sendte 47 medarbejdere hjem.

Hjælp at hente
Søren Hansen har været selvstændig siden 1991. Alligevel fik han først et mødelokale for tre år siden, og det har aldrig været hans spidskompetence at holde møder.

Men med en større og større stab og flere og flere ledere i butikken, måtte han i gang.

”Jeg skulle lære at lede igennem ledere og at uddelegere opgaver. Der er møder nødvendige, og det har været et fokus for mig de sidste fire år,” fortæller Søren Hansen, der nu så en mulighed for rent faktisk at føre sin ambition ud i virkeligheden.

Det gjorde han igennem projekt GenstartNU, hvor han fik rådgivning fra en erfaren konsulent på området.

GenstartNU tilbyder gratis rådgivning indenfor områder som likviditet, salg og it-systemer, men også inden for blandt andet ledelse.

Projektet henvender sig til virksomhede, der har mellem ca. 10 og 500 ansatte - læs mere her.

Søren Hansen besluttede derfor at udnytte corona-vakuummet til at arbejde med værdien af møder i samarbejde med en konsulent.

”Jeg havde brug for hjælp til den rigtige mødestruktur, og til at forstå, hvilke møder der overhovedet er vigtige at holde,” fortæller han.

Han fik konkrete værktøjer både til at holde møder og til at følge op på møderne.

Værktøjer, han allerede har udnyttet fuldt ud under corona, hvor han oplevede, at medarbejderne havde hårdt brug for information og kommunikation fra ham som leder.

”Jeg kunne se, at det allervigtigste for os var at sørge for at informere de medarbejdere, der var sendt hjem. De skulle se, at virksomheden stadig var on going,” siger han og fortsætter:

”Jeg har slet ikke tal på, hvor mange onlinemøder vi har haft med samtlige medarbejdere i hele forretningen.”

Vigtigt at huske de gode ting
For det er umuligt at sige corona uden at sige onlinemøder. Derfor blev den digitale omstilling en naturlig forlængelse i Bentaxs udvikling under corona, hvor Søren Hansen nu også skulle bruge sine nye mødeværktøjer til at afholde digitale møder.

”Jeg har fået sparring til at fastholde mødekulturen, under coronaen, og så har jeg lært, hvordan man afholder onlinemøder,” siger han og tilføjer, at nu, hvor det er alt det negative ved corona, der har fyldt mest, er det også vigtigt at huske de gode ting, der er kommet ud at måtte omstille sig med lynets hast.

”Vi har skruet max op på andre områder, især inden for den digitale omstilling. Projekter, vi ellers først ville få lavet, når der blev to torsdage på en uge, har vi fået gang i,” siger han og tilføjer, at det eksempelvis drejer sig om virksomhedens ”gamle hakkebræt af et økonomisystem”, der er blevet opdateret.

Han opfordrer derfor andre virksomheder til at søge hjælp igennem GenstartNU, hvad end de har brug for akut hjælp eller ønsker at udvikle sig på et område.

”Det er bare at få valgt et emne, der er relevant for din virksomhed,” siger han og tilføjer:

”Hvis man kan få hjælp, så skal man gøre det. Mine samtaler har været utrolig givende for mig, og det, jeg har lært, vil smitte af på virksomheden i fremtiden.”

Besøg GenstartNU's hjemmeside - www.genstartnu.dk

Kontakt os

Der anvendes cookies til at forbedre din oplevelse af websitet. Du accepterer ved at navigere videre. Læs mere om website cookies.