Gemt
Presse og Nyheder

Klimapartnerskabet for Handel sætter fokus på madspild

24. juni 2020

I regeringens Klimapartnerskab for Handel er initiativer målrettet madspild nogle af de centrale anbefalinger for at opnå en reduktion af CO2-udledningen i branchen.

Handelsvirksomhederne er langt nede på listen over de største CO2-syndere. Alligevel kan branchen gøre en stor forskel for den grønne omstilling – blandt andet ved en reduktion i madspild.

Hvis der for alvor skal sættes skub i den grønne omstilling, er forbrugernes adfærd et essentielt indsatsområde, herunder at vi smider mindre mad ud. Og der er meget at hente - især hvis virksomhederne og kunderne får mere indsigt i bæredygtighed. Det er nogle af konklusionerne i rapporten fra Klimapartnerskabet for Handel.

Stort potentiale i mindre madspild
En af partnerskabets centrale anbefalinger går på tilslutning til en vision om at halvere madspild i 2030 og at udnytte al mads ressourcer inden bortskaffelse i 2035. Formanden for madspildsudvalget i Klimapartnerskabet for Handel og CSR-direktør i COOP, Signe Frese, udtaler: ”Madspild er unødigt spild af ressourcer og det skal vi løse en gang for alle.  Reduktion af madspild er på verdensplan et af de mest effektive tiltag til at begrænse klimabelastningen.  Dagligvarehandlen har længe arbejdet med at reducere madspild, men med en stærk målsætning kan vi komme endnu videre og sikre at spiselig mad ikke ender i containeren. Undersøgelser viser dog, at madspildet er størst hjemme hos forbrugerne og derfor forslår vi også initiativer, der kan hjælpe med at reducere forbrugernes madspild”.

En anden anbefaling fra partnerskabet er at bakke op om en national klimauge, hvor handlen bakker bredt op om mindre madspild, mere plantebaseret kost, mere genbrug og meget andet i en fælles klimauge. ”Med en national klimauge får vi sat endnu større fokus på klimaet og på fælles information til forbrugerne. Det er vigtigt, at vi får fokus på de initiativer, der gør en forskel som fx mindre madspild, og at vi har klare budskaber til danskerne på tværs af branchen” udtaler Mariam Skovfoged, der er kommunikationschef i Dagrofa og har været aktiv i partnerskabet.

På lovgivningssiden er der også anbefalinger, der kan bidrage til, at færre fødevarer havner i skraldespanden. Partnerskabet peger blandt andet på regelforenklinger for donation af varer som et oplagt indsatsområde. Donation af overskydende fødevarer skal nemlig gøres lettere for virksomhederne og modtagerorganisationerne, som i dag møder en række administrative krav i forbindelse med donationer. Nogle går på fødevaresikkerhed, mens andre vedrører moms, afgifter og andre regler, som ingen reel betydning har for fødevaresikkerheden. En del af disse regler skal fjernes for at sikre, at så meget mad som muligt ikke går til spilde.

Klimapartnerskabet for Handels arbejde er ikke gået ubemærket hen. Rapporten har blandt andet fået ros fra Klimarådet. Partnerskabet roses især for internationalt udsyn, fokus på reelle ændringer i forbrugeradfærden samt ambitiøse reduktionsmål for madspild og genanvendelse af tekstiler. Læs mere her: Klimarådet roser anbefalinger fra Klimapartnerskabet for Handel

Læs hele rapporten for Klimapartnerskabet for Handel her

Kontakt os

Handel

Lotte Engbæk Larsen

Markedschef
Medarbejderprofil
Handel

Jeppe Rønnebæk Kongsbak

Chefkonsulent
Medarbejderprofil
Handel

Saoirse McKeever Eriksen

Fødevarekonsulent

Der anvendes cookies til at forbedre din oplevelse af websitet. Du accepterer ved at navigere videre. Læs mere om website cookies.