ATA-Carnet

ATA-Carnet FAQ

Her kan du læse om de oftes stillede spørgsmål vedr. ATA-Carnet.

1. Hvordan får jeg login og password så jeg kan ansøge om et Carnet elektronisk?

Systemet er integreret med DE’s medlemsdatabase. For at få adgang til systemet skal du være registeret hos DE og være tildelt rettigheder til at anvende systemet hos DE.

Når du logger ind i systemet, skal du bruge den e-mail, der registreret hos DE, hvilket formentlig er den e-mailadresse, du er blevet tildelt af den virksomhed, du arbejder for.

For at logge på systemet skal du enten klikke på linket nedenfor eller kopiere linket og indsætte det i en Chrome-browser. Indtast den e-mail og det password, du anvender, når du logger på DE’s øvrige selvbetjeningssystemer.

Link: https://eksportdokument.danskerhverv.dk

2. Hvor hurtigt kan jeg få Carnet’et?
Alle ansøgninger der er modtaget inden kl. 12:00 kan afhentes samme dag efter kl. 14:00, eller vi sender det med posten samme dag.

3. Hvad skal jeg gøre efter jeg har modtaget Carnet’et?
Carnet’et bliver altid leveret med en vejledning til, hvordan det skal benyttes. Se Dansk Erhvervs vejledning til toldbehandling 

4. Hvordan værdiansættes varerne?
• Varerne skal værdiansættes ud fra salgsværdien i Danmark
• Husk der skal betales en tillægsforsikring, hvis Carnet’ets værdi er på over 3.000.000 DKK
• Værdien skal altid fastsættes eksl. moms.
• Maleri (her fastsættes prisen ud fra hvad det er værd og ikke hvad det har kostet at producere)

5. Hvordan får jeg mit depositum retur
Depositummet bliver returneret når vi modtager Carnet’et retur og alle toldafstemplinger er korrekte. Husk at oplyse hvilken konto beløbet skal overføres til.

6. Jeg skal ikke bruge Carnet’et mere – hvad gør jeg nu?
Hvis Carnet’et ikke længere skal bruges til flere rejser skal det indleveres til udstedelsesstedet! Carnet’et skal være indleveret til udstedelsesstedet inden det er udløbet! 

7. Mit Carnet er ikke blevet stemplet ud af besøgslandet – hvad gør jeg?
Ofte er det nok at man sørger for at få det stemplet ind i DK igen (dette skal ske inden Carnet’et er udløbet) Hvis Carnet’et er udløbet og endnu ikke stemplet ind i DK skal man kontakte Dansk Erhverv.

8. Jeg har mistet mit Carnet – Hvad gør jeg?
Hvis Carnet’et endnu ikke er udløbet, kan der udstedes et erstatnings Carnet, i det tilfælde at Carnet’et skal benyttes igen. Hvis Carnet’et er udløbet og endnu ikke stemplet ind i DK (bortkommet) skal man kontakte Dansk Erhverv.

9. Hvad er prisen for et Carnet?
• Prisen er beregnet ud fra værdien af varerne og kan altid findes på vores hjemmeside her
• Dansk Erhvervs medlemmer får altid 50 % i rabat.
• Hvis Værdien af Carnet’et overstiger 3.000.000 DKK. Skal der betales for en tillægsforsikring.

10. Hvor mange rejser er der til? Carnet’et kan benyttes til lige så mange rejser kunden ønsker i gyldighedsperioden. Dog skal kunden søge om ekstra rejsesæt hos Dansk Erhverv så der altid er rejsesæt svarende til det antal rejser carnetet skal bruges til.

Der anvendes cookies til at forbedre din oplevelse af websitet. Du accepterer ved at navigere videre. Læs mere om website cookies.